Reseförsenings-kaos

Så var man på väg ner till Sunne igen för sista gången, iallafall sista gången för hälsoterapeut-utbildnings-sammanhang. Känns riktigt skönt! Har överlag haft en bra påskhelg hemma i mitt kära Norrland, en del småincidenter har det blivit så som min dryga förkylning exempelvis (just nu är jag väldigt täppt över bihålorna och får lite hosta nu och då) men över det stora hela har jag haft det bra.

Just nu sitter jag på en buss som har kommit en bit från Sthlm och så småningom, runt halv 9 närmare bestämt, ska jag kliva av vid Karlstad busstation.

Det har dock varit ett jäkla hallå från Sundsvall och nu ner till Sthlm.
Den Y-buss jag först åkte med gick nämligen sönder så strax utanför Sundsvall blev vi ståendes och var tvungna att invänta en ny ersättningsbuss. Det blev totalt ungefär en timmes försening. Detta orsakade naturligtvis stora problem för mig då jag skulle byta buss i Stockholm och den bussen skulle gå 50 minuter senare jämfört med den tid jag egentligen skulle ha kommit fram. Bussen skulle avgå från Sthlm 16.10 och enligt busschaufförerna som körde bussen mellan Sundsvall och Övik så skulle vi inte vara framme i Sthlm föränn 16.30.

Detta ledde till att jag var tvungen att ringa på Swebuss och förklara förseningen och alltsammans för två olika personer.
De menade att det gick en buss från Sthlm till Karlstad vid 19-tiden ikväll annars men problemet om jag skulle ha tagit den var att jag inte skulle vara framme i Karlstad föränn 23.30. Senaste tåget till Sunne går 22.30 vilket skulle innebära att jag kort och gott skulle bli ståëndes i Karlstad. Vad tusan ska jag göra då:S Taxi är ju svindyrt! Att jag sedan också bokat ett tåg för hundra kr som skulle ta mig mellan Karlstad och Sunne kl 21.35 kändes i dåläget rätt bortkastat. Men det värsta var alltså om jag skulle tvingas bli ståendes mitt i natten i Karlstad. Swebuss menade på att de egentligen ju bara har ansvar över att ta mig till Karlstad då jag har biljett med deras bolag dit. Men kul för mig som student att inte kunna ta mig vidare från Karlstad då, eller inte! Usch, vad less man blir på lokaltrafiken ibland.

Efter en tid visade det sig dock att vår bussshaffis lyckats köra in en himla massa minuter.
Snacka om röta! Jag skulle hinna fram till Cityterminalen 16.15 om trafiken inne i Stockholmssmeten flöt på som den skulle. Skulle då bussen mot Karlstad kunna vänta typ 7 minuter? Det skulle den visst kunna göra men inte längre än så då swebuss menade på att de har oerhört många resenärer och blablabla.

Som tur var så körde vår shaffis på som bara den och jag slängde mig ut på Stockholm cityterminal 10 minuter över fyra. Tur att jag åkt med dessa bussar förut en hel del, detta gjorde nämligen att jag kunde hitta till Karlstadbussen väldigt snabbt. Så fort jag kom fram frågade busschauffören och en annan kille om jag var tjejen som skulle till Sunne. Haha, man har tydligen blivit kändis på gamla da'r;) I slutändan visade det sig att jag bara blev typ 2 minuter sen till bussen.

Nu sitter jag alltså på rätt buss på väg mot Karlstad. Jag kommer dessutom att kunna använda min tågbiljett (om nu inte denna buss skulle gå sönder också men det kan jag väl aldrig tänka mig) och åka med tåget som jag planerat att åka med en timme efter det att jag kommit fram med denna buss. Härligt!

Känns skönt att de äntligen verkar ha löst sig men oj så ont i magen man kan få av sånt här alltså.
Man blir ju nervös och darrig som ett asplöv inombords. Jag har känt mig så maktlös då jag verkligen inte har kunnat påverka nånting vad gäller körningen. Allt jag kunnat göra är att ringa och sitta i bussen och försöka tänka att det ordnar sig. Det har det ju gjort men man blir ju otroligt sugen på att skaffa sig en egen bil när sånt här händer alltså. Har man en egen bil att transportera sig med slipper man iaf sånt här. Visst kan väl saker krångla då också men det är ändå en större frihetskänsla just med tanke på att man kan fara när man vill och stanna när man vill.

Nu ska jag glo på lite Skildis innan mitt databatteri tar slut. Typiskt nog finns det inga eluttag på denna buss. Det är dåligt. Jaja, jag ska vara glad över att jag är i rätt tid nu iaf. Jag hade kunnat sitta på Cityterminalen nu och behövt vänta på en buss kl 19. Puh, skönt att man slapp det.

Good bye och glöm inte att njuta av att ni har en bil om ni har det, det är nämligen frihet som bara den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0