Vet du vad en lägda är?

Måste bara berätta om en smårolig sak som hände idag under lunchen. Jag satt och småpratade med min kära klasskompis Frida som kommer från Lidköping och höll på att berätta om jag hade åkt en hel del längdskidor på lovet. Hon frågade om jag åkt vid nåt elljusspår och då förklarade jag att jag åkt hemma eftersom vi har lägdor och skog alldeles i närheten. Man bor ju på landet;) Det lustiga då var att hon inte förstod vad jag menade med lägda/lägdor. Jag fick då förtydliga det med att säga åker istället och då förstod hon såklart. Tydligen så använder de alltså inte ordet lägda i hennes hemtrakter. Haha, jag som sagt lägda i hela mitt liv. Beror säkerligen på att mamma, pappa, farmor, farfar jaa...alla i min omgivning använt just det ordet. Jag säger i princip aldrig åker utan lägda, det går som på automatik:) Jag har som alltid trott/tagit för givet att det är ett ord som alla använder men så var tydligen inte fallet. Frågade Marcus sen också som kommer från Skåne och han visste inte heller vad lägda var, haha!:D Nu på kvällen kom jag att tänka på det där och var bara tvungen att kolla upp det.

Tydligen är man lite smågammaldags av sig visade det sig. Men är man västernorrlänning så är man;P

Saxade detta från Wikipedia:

Substantiv

lägda

  1. äng, åker eller fält

Användning [redigera]

Gammalsvenskt ord. Ordet lever kvar i dialekten framför allt i Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. Enbart ordet lägda syftar oftast på en äng där man odlar hö men man kan även säga "havre-lägda, råg-lägda osv" och då syftar det på en åker eller fält.


Kommentarer
Postat av: Ylva

Haha, jag säger också lägda! :D Det heter ju det ;)

2010-01-14 @ 12:30:09
URL: http://ypple.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0