Pajasfrisör klippte ett jätteveck i mitt hår

Idag skulle jag alltså klippa mig och det skulle ju bli en relativt smidig sak (jag är inte den som brukar ha den mest avancerade frisyren direkt) men det höll på att sluta i katastrof ett tag! Här nedan kan ni läsa om min hittils allra värsta frisör-upplevelse.

Tänkte fara på ett helt nytt ställe som jag aldrig varit på, jag menar, hur mkt kan det egentligen skilja mellan olika frisersalonger? Inte mkt (det var vad jag trodde men nu vet jag desto bättre!).
Jag lockades mkt till just denna salong eftersom den bara tog 179 kr för en klippning (billigt enligt mig med tanke på att de flesta andra salonger tar runt 3-400 spänn).

Jag for på en frisersalong här i Bjästa som hade enbart "drop in". Redan när jag steg in i lokalen kändes det lite halvknepigt. Alldeles knäpptyst var det, inte en radio lr någonting. Inte var det några kunder där heller och nu vet jag varför. Efter några sekunder kom iaf en utländsk kille och hälsade och jag förklarade att jag tänkt klippa mig. Jag slog mig ner i en av stolarna (inget fel alls på lokalen och inredningen iaf). Jag sa att jag ville klippa så håret nådde strax nedanför axlarna och att jag ville ha en snelugg (kortare än vad jag hade in nuläget eftersom den växt ut). Det var som lite speciellt att bli klippt av den här mannen. Kändes framför allt konstigt att han inte just pratade någonting alls i princip. Var jag som fick hålla i snacket om det var nåt snack, annars är jag van vid att frisörerna brukar vara ganska duktiga på att prata själva och fråga saker och så men inte denne man inte. Lite småkonstigt kändes det allt men det gjorde väl inte så mkt om nu klippningen skulle ha blivit som jag tänkt. Är ju trots allt det är som det viktigaste.

Klippningen gick helt åt skogen visade det sig! :(
För det första blev luggen mkt kortare än vad jag tänkt mig, men det är ju inte så mkt att göra åt i efterhand. Men det jag mest blev missnöjd över var uppklippningen av själva håret. Förstår inte hur han tänkte alltså. Om ni tänker er ett långt hår  som räcker strax nedanför axlarna (dvs att "innerhåret" räcker så långt ner). "Ytterhåret" (andra halvan av hårets tjocklek) däremot hade en skurit av tvärs av ungefär. Detta gjorde att det blev en jäkla flik i själva håret, dvs att man såg skittydligt där det var uppklippt. Jag är annars van vid att frisörerna klipper upp lite huxflux, alltså inte så att det blir en jättetydlig flik. Fliken gjorde att hela håret såg helmysko ut:( Jaja, lite svårt att förklara men det såg verkligen konstigt ut kan jag lova.

Feg som man var (och rädd för att han skulle göra det hela ännu värre I guess) så sa jag att det nog blev bra sådär och betalade och gick. Tänkte också att jag kanske bara inbillade mig att det såg konstigt ut men när jag väl kört hem hit till Jimmi och kollat i spegeln igen så insåg jag att det inte alls var nån inbillning, det såg verkligen konstigt ut där bak! Och då är inte jag den som är nån frisyrexpert på nåt sätt men t o m jag såg att det var nåt som inte stämde med håret.

Han som klippte mig var tydligen från Irak och hade jobbat på frisersalonger i Sundsvall några år innan han startade eget här i Bjästa sen ett halvår tillbaka. Han var tydligen den enda som jobbade på salongen. Såhär i efterhand är jag osäker på om han ens hade nån vettig frisörutbildningen, kanske hade han lärt upp sig själv som min mamma sa? Lr också kanske han tyckte klippningen var snygg och brukade klippa tjejer sådär? Kanske han var mkt bättre på att klippa kortare frisyrer? Jag har inte en aning men man behövde iaf inte var nåt "Modelejon" för att se att min klippning inte vart nå bra, så mkt vet jag.

Först tänkte jag inte försöka bry mig så mkt, hade ju trots allt kommit undan billigt som fan.
Körde in till stan och mötte upp Emma och vi gick och shoppade/kikade lite i affärer. Det var trevligt och för en stund glömde jag mitt hår. Men när Emma väl for hem blev jag less på mitt hår igen. Jag kände mig verkligen inte nöjd med håret så därför beslöt jag mig för att gå till en frisersalong inne i stan och höra om de kunde hjälpa mig. Emma hade tidigare denna dag varit på "Karl & Rut" och klippt sig där (och sagt att de var bra) så därför gick jag dit. De hade "drop in" som tur var och en ung tjej där kunde rädda min frisyr:) Kändes så himla bra. Jag sa som det var att jag varit och klippt mig tidigare under dagen men blivit missnöjd med uppklippningen och de kunde verkligen förstå varför. De tyckte det såg riktigt illa ut, haha!:P Kändes lite pinsamt men vad fan, det är ju inte jag som klippt utan en annan så varför skulle jag behöva skämmas egentligen?

Tjejen klippte iaf upp håret så att "jacket" försvann och fixade även till luggen och framsidan lite. Baslängden kunde jag dock behålla som tur var:) (gillar inte ha håret kortare än axlarna). Nu känner jag mig mkt nöjdare:). Luggen är möjligen lite för kort men vad tusan, den växer snart ut igen. Håret växer fortare än man tror.Totalt gick mina två klippningar idag på 480 kr (169 den första och 290 den andra). Lite smådyrt men lätt värt det ändå. Håret är ändå väldigt viktigt och sen är ju inte jag den som springer till frisörer stup i kvarten heller direkt.

En sak har jag lärt mig iaf och det är att gå till vettiga frisersalonger så som "Ödlan och brorsan", "Salong M" och "Rut & Karl", även om de är lite dyrare än exempelvis den här i Bjästa var, så är det ändå värt pengarna. Det är det verkligen alltså. Vad ger det att få en billig klippning om man sedan känner att man var mer nöjd med håret som det var innan man klippte sig? Nej, bättre att lägga ut en högre slant då och få känna sig nöjd.

Så till alla er, det finns uppenbarligen frisörer som inte är kompitenta nog - Akta er! Kolla upp innan med kompisar osv så ni inte gör samma misstag som jag.

Kommentarer
Postat av: Carro

Men gud vad hemskt! Vilken tur att dom kunde fixa till det! :)

2009-05-07 @ 15:36:37
URL: http://carro89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0