Historia-ångest

Sitter här och har lite beslutsångest och prestationsångest inför historiaarbetet som ju ska vara klart nästa fredag :S :O Funderar på vad mitt arbete ska handla om och jag har lite svårt att bestämma mig. Sen har jag prestationsångest med eftersom jag verkligen inte fattar hur jag ska kunna få klart detta till nästa vecka. Jag har inte ens kunnat börja :S :( - Suck!

Tänkte ju skriva om en speciell liten byskola först men då har jag märkt att det finns alldeles för lite material så jag kan inte ha det längre.
Då kom jag idag på att jag kanske ska ta och forska lite kring kempehallens historia i stället. Jag sökte på Google och jag hittade en jättebra sida om just det. Fanns många bilder och bra text - kanon! Sen lär det ju säkert finnas en hel del material om det på muséet med (om jag nu ids gå ner dit igen dvs, men det lär jag väl vara illa tvungen att göra antar jag).

Men så kom jag på en annan idé nu om att forska lite kring alla små "byskolor" här i trakten, inte bara den där skolan jag tänkt innan. Skulle kunna skriva lite allmänt om det typ; Vad man hade för ämnen, hur skollunchen fungerade, när man hade lov osv. Funderar på att inrikta mig speciellt på åren 1960-1970 ca. för då skulle jag kunna intervjua mina båda föräldrar som ju gick i sk byskolor då. Skulle kanske kunna prata med min mammas pojkvän med:)

Men då var det ju det här med frågeställning som man ju måste ha:S Kanske kan jag ta frågeställningen: Hur fungerade några av "byskolorna" i Sidensjö och Nätra-området? (lr nåt liknande:P)

Kanske, kanske, kanske skulle denna sistnämnda idé funka. Vet iaf att det är bråttom. Har bara en vecka kvar att jobba:S Vet ju i alla fall att det finns en bra bok om just detta i biblioteket. "Folkskolan 150 år", har jag för mig att den heter. Kanske skulle man dels kunna ta fakta från den och dels från intervjuer med folk. Skulle kunna gå ner på Arkivet på Arken också som ju har en massa skolmaterial. Där har jag ju varit en gång redan tom:P så dit hittar jag ju;P

Känns bara så himla svårt när man knappt vet hur stort detta arbete ska vara:S Känns som att det är stortborde ju inte lärarn kräva så mkt, fast man vet ju å andra sidan aldrig. egentligen men om man kollar på tiden vi får för detta så Visst, som lärare kanske man inte kan säga ett exakt sidantal men på ett ungefär kan man väl få veta.

Hoppas det funkar med att ta om byskolorna nu. Har inte tid att ändra en gång till, tiden är som sagt var knapp. Blir till att jobba enormt mkt hemma med detta om jag ska kunna få klart det till nästa fredag dvs. DRYGT! Jag hoppas jag grejar det men det kommer bli jävligt tufft! Helst när jag har en religionsuppgift som ska vara klar just den där fredagen med:S

- Säga vad man vill men visst fasen borde det vara skönare att ha ett jobb så man slipper göra såna här jobbiga arbeten på fritiden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0