Ska inte bli brandman

Har äntligen kommit hem och dessutom fått i mig middag ( nudlar och mjölk, gott:) ).

Filmen vi fick se på skolan idag var "Så som i himmelen". Jag har sett den förut fast det var ett antal år sen nu, 2-3 kanske? Hur som helst så tycker jag filmen är väldigt bra. Visst den är inte så underhållande direkt, men det är en film som verkligen berör (precis som filmen jag såg igårkväll gjorde). Tycker om att se såna filmer, även om det kan vara rätt otrevligt stundtals. Förmiddagen ägnades åt att se hela den filmen, utan någon rast. Filmen är 2h 6 min för er som inte vet det:P så det vart väl att man skruvade på sig en del, precis som det alltid brukar bli när man sitter still för länge, men jag tycker ändå det gick ganska bra. Iaf för mig. Sen finns det säkert en del som tycker filmen var tråkig och seg (och därav oxå upplevde de där minutrarna som väldigt långsamma), men jag tycker inte det. Visst det kanske inte är en film man vill titta på en fredagkväll (som min sv-lärare uttryckte det) men den är ändå bra och välgjord.

Aja, efter att vi sett klart filmen var lunchrasten varmt välkommen! :) Jag hade hunnit bli rätt hungrig nämligen. Det hade kurrat i magen mer än en gång under filmen. Blir så när man äter frukost kvart över 7 och sedan inte får nån mat föränn 12. Det är ju trots allt 4 h och 45 min emellan stundena.

Efter lunchrasten diskuterade vi filmen, först i smågrupper och sedan i helklass. Sedan var det då dags för besöket. Vi fick besök av Johanna Engström som jobbade som nån typ av chef på brandstationen i Övik. Hon är tydligen den första kvinnliga chefen där, läckert! Hon berättade om hur hon kommit till yrket hon har idag, hur det är att vara tjej i ett mansdominerat yrke mm. Tycker det var väldigt intressant. Några i min klass var duktiga med och ställde bra och intressanta frågor:) tom jag kom på några frågor(!):)
Jag har iaf kommit fram till att jag inte kan bli brandman lr nåt annat inom räddningstjänsten. Jag har nog inte nerverna för att kunna hantera krissituationer t ex en situation där en tjej ligger och håller på dö, en annan skriker och gråter, och en tredje ligger skadad. Jag skulle bara börja gråta själv av medlidande och bli handlingsförlamad. Sen skulle jag förmodligen också ligga och älta de otäcka situationerna i huvudet ett långt tag efteråt. Ja, isf att man skulle jobba med nåt "lugnare" inom räddningstjänsten då...inte som en som åker ut på larm! Annars har jag faktiskt funderat lite smått på att jobba som brandman lr liknande men tack vare föreläsningen idag har jag insett att jag nog inte skulle palla det rent mentalt. Detta gäller också psykolog, kurator och liknande. Det är skönt att kunna hjälpa människor men jag skulle, som sagt var, inte kunna handskas med de otäcka händelserna på rätt sätt. That's it!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0